Det første – og det vigtigste – jeg kan fortælle dig om links er ordet: Hvorfor.
Det er gæsten, der spørger: Hvorfor skal jeg benytte dette link?
Hvad du svarer på det spørgsmål, det afgør om gæsten følger opfordringen, eller ej.
Derfor: Links skal altid indgå i en tekst-sammenhæng, som giver gæsten en god grund til at følge linket.
Dernæst til det tekniske
Når du copy-paster et link direkte fra en webside til en anden, så får du koder med fra den hjemmeside, som du kopierede linket fra. Disse koder er ikke nødvendigvis de rigtige for dig. Derfor:
Hvad du skal bruge, er den eksakte URL: http://eksempel.dk eller https://eksempel.dk.
Når du har den eksakte URL, så formulerer du en hel sætning, hvori web-adressen indgår, for eksempel:
Fotohistorie.com er den bedste og mest dækkende fortegnelse over danske fotografer og deres værk.
Så markerer du den del af teksten, som du gerne vil gøre til aktivt link;
[thrive_highlight highlight=’default’ text=’light’]Fotohistorie.com[/thrive_highlight] er den bedste og mest dækkende fortegnelse over danske fotografer og deres værk.
Herefter klikker du på link-symbolet oppe i værktøjslinjen; eller du bruger tastatur-genvejen CTRL+K. Begge dele åbner et kode-felt, hvori du kan indtaste den eksakte URL. Herefter opdaterer du siden eller indlægget (BLÅ KNAP), og så er dit link aktivt.
Når du koder links på denne måde, kan tekst og link sagtens have to forskellige udtryk. Du kan f. eks. skrive
Danmarks bedste fotograf-katalog finder du her
På samme måde kan du linke til en e-mail-adresse eller et telefonnummer uden at skrive den eksakte e-mail-adresse eller det eksakte telefonnummer. For eksempel:
Her kan du skrive til mig. Her kan du ringe til mig.
Hvis du vil linke til en bestemt e-mail-adresse, skriver du sådan her: mailto:dialogdesigneren@gmail.com
Hvis du vil linke til et bestemt telefonnummer, skriver du sådan her: tel:+4550535251.
Når du holder musen stille oven på et link, så kan du i nogle browsere se linkets destination (URL).
Du kan også linke et bestemt billede til en bestemt destination. Som standard linker et billede i wordpress tilbage til mediefilen i mediebiblioteket. Men somme tider vil du gerne have folk hen på en bestemt side eller et bestemt indlæg, når de klikker på et fotografi.
Så åbner du billedets mediefil til redigering. I det tekstfelt, som hedder beskrivelse, er der en værktøjslinie, og i den er et link-værktøj. Tryk på dette værktøj, og indsæt link til den ønskede side eller det ønskede indlæg.