Baggrund:
Adolf Rohrbach, f. 1889 var ansat i Zeppelinwerke i Tyskland, hvor han var med til at producere store bombefly. Allerede i 1919, efter fredsslutningen, gik man over til at producere fire motors passagerfly. De måtte dog skrottes på grund af sejrsmagternes syn på tysk flybygning. Rohrbach havde i 1922 dannet eget firma, Rohrbach Metall-Flugzeug GmbH. Forbuddet mod tysk flyproduktion fik Rohrbach til at søge mod Danmark i 1922.
Rohrbach Metal Aeroplan A/S blev oprettet 16. august 1922. Advokat Oppenhejm og en flyentusiast ved navn Hildesheim udgjorde ledelsen. Begge var på trods af navnene danske, men langt de fleste arbejdere var tyskere. Johannes Steinhauer f. 1902 var en af de få danske medarbejdere hos Rohrbach. Han var ansat fra 1927 til 1928, hvor produktionen lukkede i Danmark. Steinhauer tog en lang række unikke billeder fra flyproduktionen i Danmark og under montering og prøveflyvning af maskinerne i Tyrkiet.

80.452 Prøveflyvning RO V Rocco.

80.237 Johanness kolleger på Rocco. De fleste var tyskere.

80.256 propel i træ til Robbe II

80.234 RO V Rocco prøveflyvning

80.280 Montering af vinger.

80.281 Montering af haleror.

80.303 Flytning af buk, Rohrbach 1927.

80.307 Johannes hos Rohrbach 1927.

80.283 Præsentation af flymotor.

80.676 kolleger hos Rohrbach.

80.291 Johannes i dykkerdragt.

80.647 Robbe II beskadiget efter prøveflyvning.
RO V, Rocco var de første maskiner som Rohrbach prøvefløj i Kastrup. Flyene blev bygget i Berlin og fragtet til Danmark. De næste fly der er billeder af er RO VII Robbe.

80.79 Rohrbach Robbe

80.93 Rohrbach Robbe

80.97 Rohrbach Robbe

80.106 Rohrbach Robbe.

80.109 Rohrbach Robbe.

80.84 Rohrbach Robbe
RO IX Rofix var et en-sædet jagerfly med med to-delt vinge og beklædt med aluminium. Blev bygget i 1926 og havarede flere gange ved prøveflyvninger ved Kastrup. Det tyrkiske luftvåben havde afgivet en bestilling på 50 jagere, og leveringen var berammet til 27. juli 1927. Den første Rofix havarerede 27 januar 1927 under prøveflyvning ved Dragør. Man fortsatte bygningen af Rofix, men uheldigvis havarerede også den anden ved Kastrup. - Og med dødelig udgang for piloten Paul Bäumer. Tyrkerne fik så vidt vides ikke leveret nogle Rofix-jagere.

80.730 Rohrbach RO III ved prøvemontering i Tyrkiet.

80.733 Rohrbach RO III ved prøvemontering i Tyrkiet.

80.231 Afprøvning af Rohrbachfly i Tyrkiet.

80.732 Rohrbach RO III ved prøvemontering i Tyrkiet.

80.729 Rohrbach RO III ved prøvemontering af våben i Tyrkiet.

80.728 Rohrbach RO III ved prøvemontering af bomber i Tyrkiet

80.731 Rohrbach RO III ved prøvemontering i Tyrkiet.

80.727 Rohrbach RO III ved prøvemontering af bomber i Tyrkiet

80.133 Propel til fly. Metalpropel kunne tilkøbes mod merpris. Det er Johannes der støtter propellen.

80.265 transportstel til fly,Tyrkiet, Istanbul.

80.276 Tyrkiet, ukendt fly måske Raueler.

80.223 Bevæbnet Rohrbachfly i Tyrkiet.

80.278 Rohrbach RO III under afprøvning i Tyrkiet.

80.279 Afprøvning af vandfly i Tyrkiet.

80.578 Ukendte personer ved flymontage i Tyrkiet.

80.423 Rofix ved nedstyrtningen.

80.121 Den havarerede Rofix i Kastrup.

80.139 Den havrerede Rofix i Kastrup.

80.145 Den havarerede Rofix i Kastrup.

80.193 Den havarerede Rofix i Kastrup.

80.615 Bjergning af den havarerede Rofix.
Der var andre fly end Rohrbachs på besøg ved hangaren i Kastrup. Jeg ved ikke hvad besøgene skyldtes, og derfor har jeg valgt at sætte billederne ind i tilfældig rækkefølge. Der er også nogle andre billeder fra flyvepladsen som jeg ikke kan identificere, så de præsenteres i vilkårlig rækkefølge.

80.202 Jabiru på besøg.

80.175 Fokker på besøg.

80.200 Jabiru på besøg..

80.170 Dornier på besøg.

80.216 Tyrkiet, Dornier flyvemaskine.

80.176 Havareret engelsk maskine.

80.185 Engelsk maskine uheld.

80.209 Jaburi, brat landing..

80.214 Flyvning, Fransk maskine.

80.220 Flyvning, Albatros.

80.676 Monteringssjak, måske i Tyrkiet.

80.251 Kolleger fra Rohrbach på udflugt til Christianshavns vold 1928.

80.448 Kolleger fra Rohrbach på udflugt til Christianshavns vold 1928.
Der blev holdt flyvestævner ved hangaren i Kastrup og ved "Krudthuset". Flyvning var noget relativt nyt og spændende i slutningen af 1920 erne. Derfor havde flyvestævnerne altid mange tilskuere, både betalende og ikke betalende på de nærliggende marker.

80.325 Vennerne ved flyvestævnet i Kastrup 1927.

80.225 Flyvestævne ved Krudthuset.

80.293 Flyvestævne ved Krudthuset.

80.287 Flyvestævnet ved Kastrup eller Dragør.

80.422 Reklamebil ved flyvestævnet.
Historien om Rohrbach Metal Aeroplan A/S.
Jeg har fået tilladelse fra Dansk Flyvehistorisk Forening til at bringe to artikler fra Flyvehistorisk Tidsskrift. Det er Herluf Rasmussens artikel om Rohrbach Rofix og Hans Kofoeds artikel om Rohrbachs flyproduktion i Danmark.