Baggrund:
Adolf Rohrbach, f. 1889 var ansat i Zeppelinwerke i Tyskland, hvor han var med til at producere store bombefly. Allerede i 1919, efter fredsslutningen, gik man over til at producere fire motors passagerfly. De måtte dog skrottes på grund af sejrsmagternes syn på tysk flybygning. Rohrbach havde i 1922 dannet eget firma, Rohrbach Metall-Flugzeug GmbH. Forbuddet mod tysk flyproduktion fik Rohrbach til at søge mod Danmark i 1922.
Rohrbach Metal Aeroplan A/S blev oprettet 16. august 1922. Advokat Oppenhejm og en flyentusiast ved navn Hildesheim udgjorde ledelsen. Begge var på trods af navnene danske, men langt de fleste arbejdere var tyskere. Johannes Steinhauer f. 1902 var en af de få danske medarbejdere hos Rohrbach. Han var ansat fra 1927 til 1928, hvor produktionen lukkede i Danmark. Steinhauer tog en lang række unikke billeder fra flyproduktionen i Danmark og under montering og prøveflyvning af maskinerne i Tyrkiet.
RO V, Rocco var de første maskiner som Rohrbach prøvefløj i Kastrup. Flyene blev bygget i Berlin og fragtet til Danmark. De næste fly der er billeder af er RO VII Robbe.
RO IX Rofix var et en-sædet jagerfly med med to-delt vinge og beklædt med aluminium. Blev bygget i 1926 og havarede flere gange ved prøveflyvninger ved Kastrup. Det tyrkiske luftvåben havde afgivet en bestilling på 50 jagere, og leveringen var berammet til 27. juli 1927. Den første Rofix havarerede 27 januar 1927 under prøveflyvning ved Dragør. Man fortsatte bygningen af Rofix, men uheldigvis havarerede også den anden ved Kastrup. - Og med dødelig udgang for piloten Paul Bäumer. Tyrkerne fik så vidt vides ikke leveret nogle Rofix-jagere.
Der var andre fly end Rohrbachs på besøg ved hangaren i Kastrup. Jeg ved ikke hvad besøgene skyldtes, og derfor har jeg valgt at sætte billederne ind i tilfældig rækkefølge. Der er også nogle andre billeder fra flyvepladsen som jeg ikke kan identificere, så de præsenteres i vilkårlig rækkefølge.
Der blev holdt flyvestævner ved hangaren i Kastrup og ved "Krudthuset". Flyvning var noget relativt nyt og spændende i slutningen af 1920 erne. Derfor havde flyvestævnerne altid mange tilskuere, både betalende og ikke betalende på de nærliggende marker.
Historien om Rohrbach Metal Aeroplan A/S.
Jeg har fået tilladelse fra Dansk Flyvehistorisk Forening til at bringe to artikler fra Flyvehistorisk Tidsskrift. Det er Herluf Rasmussens artikel om Rohrbach Rofix og Hans Kofoeds artikel om Rohrbachs flyproduktion i Danmark.